Neglect. Simptome, diagnostic

 

neclectNEGLECT (termen englezesc) – Tulburare a percepției, caracterizată de incapacitatea de a acorda atenție unei porțiuni specifice din câmpul vizual, de obicei hemicâmpul controlateral leziunii, și a cărei cauză nu este un de­ficit senzitiv elementar (ca hemianopsia).

Caracteristici principale:

  • lipsă a răspunsului la stimulii controlaterali leziunii;
  • o semnificativă reducere a mișcărilor de explorare spre spațiul controlateral leziunii;
  • prezență a simptomatologiei și în ab­sența deficitului senzorial sau motor: com­portamentul nu poate fi explicat exclusiv în termeni perceptivi sau motori.

■ Simptome

În cazurile mai grave, pacienții pot mani­festa o deviație ipsilezională (pe aceeași parte a leziunii) de ochi și cap, tendință de a nu folosi, chiar și în absența hemiparezei, membrul controlateral leziunii (neglect motor), lipsă a interacțiunii cu persoane prezente în spațiul neglect sau omisiune în folosința sau în perceperea (chiar în absen­ța de deficit de percepție) de obiecte puse în spațiul neglect.

În cazul unei leziuni mai puțin grave sau în faza subacută de neglect evident, subiectul poate interacționa cu obiectele prezente în spațiul controlateral leziunii, dar numai în anumite circumstan­țe; mai precis, pacientul se demonstreză conștient de aceste obiecte numai în lipsa de stimuli care îi distrag atenția, situați ipsilateral leziunii.

Invers, dacă doi stimuli sunt prezentați contemporan, unul în hemicâmpul sănătos și altul în cel controlezional (pe latura opusă, controlaterală leziunii) acesta din urmă va fi ignorat. Acest feno­men este cunoscut ca extincțiune.

■ Diagnostic

Poate fi stabilit prin numeroase teste, cum ar fi bisecția unei linii (pacientul tinde să plaseze ipsilateral leziunii punctul de bisecție), marcarea unui grup de cercuri de­senate la întâmplare pe o foaie (subiectul tinde să omită trasarea cercurilor aflate în extremitatea controlaterală leziunii), dese­narea sau copierea unor obiecte elemen­tare (o margaretă, un ceas: subiectul omite să deseneze o parte sau deplasează com­ponentele în partea ipsilaterală leziunii) sau lectura (subiectul poate sări parte din frază sau cuvinte, uneori substituind partea omisă printr-un mecanism de completare patologic: dislepsie de neglect).

Teorii perceptive. Susțin că sindromul este datorat numai deficitelor de percep­ție sau motorii, au un interes pur și simplu istoric, dar au fost abandonate deoarece simptomatologia se poate observa și în ab­sența de deficit de percepție.

Teorii ale atenției. Susțin că neglectul este datorat unui deficit în mecanismul de dis­tribuție al atenției spațiale.

Teorii reprezentaționale. Se bazează pe anumite date experimentale: simptomele de neglijență pot interesa nu numai scene percepute, dar și imagini mentale înmaga­zinate în memoria pe termen scurt și cea pe termen lung (reprezentații mentale).

0 explicație atențională este insuficientă și este necesar să luăm în considerare un deficit în reprezentare. O posibilă soluție ar putea fi constituită de o explicație care să implice atât ipoteza reprezentării cât și pe aceea a atenției.

Sursa: ,,Dicționar medical ilustrat de la A la Z”, editura LITERA. Dicționarul se poate achiziționa de aici: link-5.

VREAU SĂ TE ROG CEVA: Dacă ai găsit erori în acest articol, sau dacă apreciezi că sunt necesare înlocuiri sau completări, te rog să nu eziţi să mă anunţi. Părerea ta contează foarte mult pentru mine, în primul rând pentru că eşti cititorul meu, iar în al doilea rând pentru că mă va ajuta să îmbunătăţesc articolul, spre a-l face cât mai util pentru tine şi ceilalţi cititori. În josul paginii ai un formular pentru comentarii, unde îţi poţi expune părerea. Îţi mulţumesc şi aştept cu interes părerea ta!

Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te și la următoarele gratuit:
Adresa ta de email:

Ion Bogdan Popa

Român creștin ortodox, blogger la Chibzuintza.ro, tata a trei copii, pasionat de internet, optimist, .....

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *