Intoleranța la lactoză. Recomandări, observații

intoleranta-la-lactozaIntoleranța la lactoză înseamnă incapacitatea de a digera lactoza (zahărul din lapte). Este cauzată de lipsa sau deficiența de lactază, o enzimă fabricată in intestinul subțire, care descompune lactoza în glucoză și galactoză. Când o persoană cu intoleranță la lactoză consuma lapte sau produse lactate, o parte sau toată lactoza pe care o conțin rămâne nedigerată, reține lichidul și fermentează în colon, rezultând crampe abdominale, balonări, diaree și gaze. Simptomele obișnuite încep după 30 de minute până la două ore de la consumarea produselor lactate.

Gradele de intoleranță la lactoză variază de la individ la individ. Pentru majoritatea adulților, intoleranța la lactoză este, de fapt, o stare normală. Numai caucazienii din nordul Europei își păstrează capacitatea de a dige­ra lactoza după copilărie. In SUA, se estimează că 30—50 de milioane de persoane au intoleranță la lactoză. Deficiența de lactază poate apărea ca urmare a tulburărilor gastrointestinale care afectează tractul digestiv, cum sunt boala celiacă, sindromul intestinului iritabil, enterita și colita ulcerativă. Se poate dezvolta și de la sine. Nu se știe cum poate fi prevenită.

Deși mult mai puțin obișnuită, intoleranța la lactoză poate apărea și la copii, la fel ca la adulți. La copiii mici, intoleranța la lactoză poate apărea în urma unui acces sever de gastroenterită care afectează învelișul intestinal. Simptomele de intoleranță la lactoză la copilul mic sunt diaree spumoasă însoțită de iritația pielii, creștere încetinită în greutate și în dezvoltare și vomă.

Intoleranța la lactoză poate crea disconfort și tulburări digestive, dar nu este o boală gravă care să amenințe viața și poate fi ușor controlată prin modificarea dietei. În afară de alte indicații speciale, dozele recomandate aici sunt pentru adulți. Pentru copiii între 12 și 17 ani, reduceți doza la trei pătrimi din cantitatea recomandată. Pentru copiii între 6 și 12 ani, folosiți jumătate din doza recomandată, iar pentru copiii sub șase ani, folosiți un sfert din cantitatea recomandată.

Intoleranța la lactoză. Recomandări

  • Evitați laptele și produsele lactate, cu excepția iaurtului. Este cea mai importantă măsură alimentară pentru oricine are intoleranță la lactoză. Folosiți lapte de soia în loc de lapte animal, și brânză de soia în loc de brânză din lapte de vacă sau de oaie. Evitați, în special, consumul pe stomacul gol al alimentelor care conțin lactoză.
  • Includeți iaurtul în alimentație. Iaurtul este un produs lactat bun pentru persoanele cu intoleranță la lactoză. Culturile prezente în iaurt digeră lactoza pe care o conține, așa că nu mai sunt probleme. Ajută la digestie, în general. Mâncați numai iaurt care conține culturi vii de iaurt. Cel mai bun este iaurtul de casă.
  • Mâncați multe alimente bogate în calciu. O bună alegere sunt caisele, melasa, broccoli, varza, smochinele uscate, kale, sucul de portocale îmbogățit cu calciu, rubarba, somonul, sardinele, spanacul, tofu și iaurtul. Suplimentele de calciu pot fi folositoare.
  • Discutați cu farmacistul înainte de a lua un medicament. Multe tablete sunt făcute folosind lactoza ca filtru. Unele pastile anticoncepționale sau medicamente pentru stomac conțin lactoză.
  • în timpul unei crize acute, nu mâncați alimente solide, beți numai apă de calitate și înlocuiți mineralele pierdute.
  • Citiți cu atenție etichetele produselor alimentare și evitați-le pe cele care conțin lactoză sau „lapte praf*. Lactoza se adaugă în multe alimente procesate, ca pâine, supe la cutie sau la plic, prăjituri, clătite, lapte praf cu arome de cafea, cereale pentru micul-dejun procesate, carne procesată și dressing pentru salată.
  • Dacă sunteti însărcinată și ati avut în familie cazuri de intoleranță la lactoză, trebuie să alăptați copilul la sân. Dacă nu este posibil, alegeți o formulă de lapte fără lactoză, cum sunt produsele din soia.

Intoleranța la lactoză. Observații

  • Intoleranța la lactoză nu este același lucru cu alergia la lapte. Intoleranța la lactoză se referă, în special, la un sindrom cauzat de insuficiența digerării zahărului din lapte; o persoană cu alergie la lapte poate fi în stare să digere laptele în mod normal, dar sistemul imunitar dă un răspuns alergic la una sau mai multe componente ale laptelui.
  • Brânza tare, veche, cum este parmezanul, este relativ săracă în lactoză și poate fi mai ușor tolerată decât alte produse lactate.
  • înghețata este deosebit de greu de digerat pentru persoanele cu intoleranță la lactoză. Nu numai înghețata făcută din lapte, dar și alte mărci au un adaos de lactoză ca să se obțină densitatea dorită, iar temperatura scăzută poate suprasolicita și ea organismul.
  • Produsele lactate consumate în porții mici, la mese, pot îmbunătăți nivelul toleranței la lactoză. Intestinul gros începe să se obișnuiască să digere lactoza când este introdusă în cantități mici și regulat.
  • Simptomele intoleranței la lactoză sunt asemănătoare celor ale bolii celiace. Cele două boli pot apărea împreună.
  • Produse fără lactoză sau cu puțină lactoză se găsesc în majoritatea supermarketurilor.

Sursa: ,,Nutriție și biotratamente, de Phyllis A. Balch, o lucrare de mare valoare, pe care o recomand.

VREAU SĂ TE ROG CEVA: Dacă ai găsit erori în acest articol, sau dacă apreciezi că sunt necesare înlocuiri sau completări, te rog să nu eziţi să mă anunţi. Părerea ta contează foarte mult pentru mine, în primul rând pentru că eşti cititorul meu, iar în al doilea rând pentru că mă va ajuta să îmbunătăţesc articolul, spre a-l face cât mai util pentru tine şi ceilalţi cititori. În josul paginii ai un formular pentru comentarii, unde îţi poţi expune părerea. Îţi mulţumesc şi aştept cu interes părerea ta!

Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te și la următoarele gratuit:
Adresa ta de email:

Ion Bogdan Popa

Român creștin ortodox, blogger la Chibzuintza.ro, tata a trei copii, pasionat de internet, optimist, …..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *