Despre insomnie. Cauze, prevenire, tratament

insomnie-cauze-prevenire-tratamentInsomnia este una dintre cele mai raspandite afectiuni ale zilelor noastre la nivel mondial, constand in somn putin, deloc odihnitor, neputinta de a adormi la ora cuvenita sau de a adormi dupa o trezire nocturna, respectiv trezirea mai devreme decat ora la care ti-ai planuit.

Insomnia nu este o boala in sine, fiind mai degraba un simptom pentru o problema de sanatate sau emotionala.

Insomniile aparute din senin pot fi semnul unei depresii, pe cand insomniile generate de un soc emotional (decesul unui menbru al familiei, divort, accident, etc.) sau datorate unui eveniment excitant (inainte de examen, inaintea plecarii la un interviu, inaintea plecarii intr-o calatorie, etc.), sunt normale.

In majoritatea cazurilor insomnia este doar o problema temporara, dar lipsa cronica de somn afecteaza sanatatea, odihna suficienta fiind esentiala pentru bunastarea fizica si mentala.

Ia-ti toate masurile necesare, astfel incat insomnia cronica sa nu se instaleze, deoarece ea risca sa te conduca la obisnuinta de a consuma somnifere, de care cu greu te vei putea dezobisnui.

Exista diferite diete si stiluri de viata care iti pot imbunatati obiceiurile de somn, diminuand insomnia si consecintele acesteia. Iti voi prezenta cateva dintre ele in randurile ce urmeaza.

Insomnie. Cauze

Principalele cauze ale lipsei temorare de somn sunt stresul, anxietatea si depresia.

Alte cauze ale insomniei

  1. Durerea cronica- se datoreaza anumitor afectiuni ca; durere lombara, artrita, reflux gastric etc. Orice boala ce iti creaza disconfort favorizeaza insomnia, iar insomnia la randul ei inrautateste boala;
  2. Consumul de medicamente si bolile cronice grave;
  3. Alergiile. De exemplu, daca esti alergic la praf, nasul infundat si mancarimea ochilor afecteaza calitatea somului;
  4. Efortul fizic efectuat seara;
  5. Sarcina;
  6. Alcoolul, tutunul si prea multa cofeina. Medicii recomanda evitarea cofeinei cu cel putin 6 ore inainte de a adormi;
  7. Bolile neurologice ca: Alzheimer, Parkinson, AVC, etc.;
  8. Inaintarea in varsa. Odata cu inaintarea in varsta programul de somn se schimba;
  9. Factori de mediu, precum zgomotul;
  10. Menopauza;
  11. Si nu in ultimul rand, obiceiurile alimentare proaste. Lipsa de calciu, magneziu si vitamina B6 poate provoca insomnie.

Insomnie. Prevenire si tratament

In primul rand, pentru combaterea insomniei, inlatura sursele puternice de lumina din camera in care dormi (poti folosi draperii), aeriseste-o corespunzator si mentine o temperatura optima in camera (aprox. 18 grade C).

Evita sa folosesti patul pentru a te uita la televizor sau pentru alta activitate. Foloseste-l doar pentru somn.

Incearca sa iti faci, pe cat posibil, un program de somn regulat. Daca la momentul la care te-ai pus in pat nu iti este somn, recomandat este sa te ridici si sa faci o alta activitate, gen citit, urmand a te intoarce in pat atunci cand simti nevoia de odihna.

Foloseste ceasul pentru a te trezi. In cazul in care trebuie sa te trezesti la o anumita ora, pentru a nu sta cu teama ca nu te vei trezi, foloseste un ceas desteptator.

promotiile-saptamanii-la-emag

Recomandat este sa nu dormi in timpul zilei cu scopul recuperarii somnului de noapte.

Pe cat posibil, indeparteaza sursele de zgomot. In aumite cazuri acest lucru este imposibil, mai ales daca locuiesti la bloc, asa ca poti folosi cu incredere dopurile pentru urechi. Daca nu dispui de dopuri de urechi, iti poti achizitiona de aici.

Totodata, iti poti face un program de relaxare inaintea orei de somn, gen o plimbare prin parc. Te va ajuta. Insa, evita efortul fizic si stimularea mentala inainte de somn. De asemenea, evita consumul de alcool, cofeina si tutun.

Conform unui studiu  de 16 saptamani, publicat in Journal of the American Medical Association, facut pe 43 adulti sanatosi, cu varsta cuprinsa intre 50 si 76 ani, cu probleme de somn moderate, o plimbare in ritm rapid, timp de 40 minute, de 4 ori pe saptamana, i-a ajutat pe participanti nu doar sa adoarma, ci si sa doarma profund toata noaptea.

O importanta majora pentru imbunatatirea calitatii somnului o are si salteaua de pat, respectiv perna pe care dormi.

Salteaua de pat si perna se aleg in functie de mai multe criterii. Pentru a face cele mai bune alegeri, te sfatuiesc sa citesti urmatoarele articole:

Insomnie. Tratamente naturiste

  1. Combate insomnia cu INFUZIE de paducel (flori 30 g), mac (flori 30 g), melisa (flori 20 g), tei (flori 40 g). Pune 40 g amestec intr-un litru de apa clocotita si lasa la infuzat 15 minute. Bea o cana dupa cina si una inainte de culcare, pana la ameliorare.
  2. Combate insomnia cu INFUZIE a 1-2 lingurite de hamei proaspat sau uscat, intr-o cana de apa clocotita, timp de 10 minute. Alternativ, infuzie 10 g flori uscate, intr-un litru de apa clocotita, timp de 10 minute, apoi strecoara. Bea o cana inainte de culcare, pana la ameliorare.
  3. Combate insomnia cu INFUZIE a 2-4 g flori de tei uscate, intr-o cana de apa clocotita, timp  de 5-10 minute, dupa care strecoara. Bea o cana de 2 ori pe zi si o cana inainte de culcare.
  4. Combate insomnia cu INFUZIE a 2 lingurite de musetel uscat, intr-o cana de apa clocotita, strecoara si bea o cana in fiecare seara.
  5. Combate insomnia cu INFUZIE a 1 lingura de frunze uscate de menta in 150 ml apa, strecoara si bea o cana seara.

Insomnie. Aromaterapie

Combate insomnia prin administrarea pe cale interna (adulti si copii de peste 5 ani) a:

  • ulei esential de busuioc (3 picaturi), ulei esential de oregano (3 picaturi). Ia cu o lingurita de miere, cu apa sau ceai, dimineata, la pranz si seara, pana la ameliorare.

Insomnie. Alimentatie

Pentru previnirea si combaterea insomniei consuma cat mai mult peste, carnea de peste ducand la cresterea nivelului serotoninei, hormonul senzatiei de bine. Starea de bine genereaza un somn bun.

Consuma carne de pasare si produse lactate, alimente ce contin triptofan, triptofanul putand produce somnolenta, prin stimularea productiei de serotonina.

De asemenea, consuma cereale integrale, cartofi si fasole, alimente bogate in carbohidrati complecsi, carbohidratii intensificand absorbtia triptofanului de catre creier.

Evita consumul de cofeina, tutun, alcool si grasimi.

Daca insomnia persista sau se accentueaza, mergi sa te vada un medic!

VIDEO-SFATUL PSIHOLOGULUI: DESPRE INSOMNIE SI REMEDIILE EI

VREAU SĂ TE ROG CEVA: Dacă ai găsit erori în acest articol, sau dacă apreciezi că sunt necesare înlocuiri sau completări, te rog să nu eziţi să mă anunţi. Părerea ta contează foarte mult pentru mine, în primul rând pentru că eşti cititorul meu, iar în al doilea rând pentru că mă va ajuta să îmbunătăţesc articolul, spre a-l face cât mai util pentru tine şi ceilalţi cititori. În josul paginii ai un formular pentru comentarii, unde îţi poţi expune părerea. Îţi mulţumesc şi aştept cu interes părerea ta!

Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te și la următoarele gratuit:
Adresa ta de email:

Ion Bogdan Popa

Român creștin ortodox, blogger la Chibzuintza.ro, tata a trei copii, pasionat de internet, optimist, .....

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *